Ezt a képet a BKF oldalán találtam, és szerintem remekül összefoglalja, hogy egy sietősen összedobott önéletrajznak milyen kritikus pontjai lehetnek.
Sok honlap, álláskereséssel foglalkozó cég, újság, könyv próbál választ adni arra, hogy mitől lesz jó egy önéletrajz. De hol van az a határ, ami elválasztja a jó és rossz önéletrajzokat?
Mielőtt érdekelni kezdett a téma, valahogy így gondoltam: az a jó önéletrajz, aminek köszönhetően megkapom az állást. De persze ez úgyis szerencse kérdése, mert több százból miért pont az enyémet olvasnák, ráadásul akkor még SEMMI tapasztalatom nem volt. Elkeseredtem, hogy mit fogok egyáltalán beleírni.
Most, több hónapos olvasás, tájékozódás, ismerősök önéletrajzának javítása, karriernapokon való részvétel és személyes tapasztalatok, HR kollégákon keresztül látott-hallott élmények alapján azt mondom: sok mindentől függ. Sajnos, hiába hisszük, hogy jó lesz az, ha beadjuk az önéletrajzunkat olyan állásra, ahol nem felelünk meg a feltételeknek, csak nagyon ritkán és nagyon ütős önéletrajzzal lehet rá esélyünk. Tehát, ami még mindig legfontosabb, az a tapasztalat. Így ezek alapján azt kell mondjam, a tartalom az elsődleges, ami megkülönbözteti a jó és a rossz önéletrajzot egymástól. A tapasztalat megszerzése nehéz, de nem lehetetlen. Viszont a téma maga annyira sokrétű, hogy külön fejezetet szánok rá.
Aztán ott annak olyan apróságok, mint a helyesírás (ez legalább szövegszerkesztővel ellenőrizhető), vagy a még kritikusabb fogalmazási készség. Sajnos, erre bármilyen állásnál szükségünk van. Na jó, nem azt várják tőlünk, hogy irodalmi, vagy legalábbis profi szövegírói tapasztalatunk legyen. Inkább arról van szó, hogy egyértelműen fogalmazzunk: hogy minél kevesebb lehetőséget adjunk rá, hogy félreértsenek. Ez sokkal nehezebb, mint semmitmondó, de jól hangzó mondatokat írni egymás után.
A legjobb módszer a fogalmazási készség fejlesztésére az olvasás. Keressünk, rendeljünk, kölcsönözzünk olyan könyveket, amik a személyiséggel, az önéletrajz megírásával vagy a szakmánkkal foglalkoznak kicsit könnyedebb stílusban. Nagyon sokat segítenek, nemcsak a tartalmukkal, hanem az olvasás folyamatával, ami elősegíti a jó fogalmazási készség kialakulását. Ugyanis ez egy megszerezhető tudás. Amikor idegen nyelvet kezdtem tanulni, mindig ezt a mondatot hallottam: olvass sokat, mert ennél jobban semmi sem tanít meg fogalmazni, mondatokat összerakni. Néha úgy érzem, magyarul sem tudunk jobban, a saját anyanyelvünkön sem sikerül megírni egy komolyabb szöveget. Ha valóban komoly pályázati anyagot szeretnénk összeállítani, akkor ahhoz szükséges a megfelelő szóhasználat, mondatalkotási alapok. Ehhez kapcsolódóan olvastan egy - szerintem kiemelkedően jó - könyvet. http://www.libri.hu/konyv/julie_gray.a-tokeletes-oneletrajz.html Itt meg is lehet vásárolni.
A könyv bevezet minket az önéletrajzírás legapróbb részleteibe is. Most csak egy dolgot emelnék ki belőle, de később még egészen biztosan hivatkozni fogok rá. Azoknak kifejezetten ajánlom, akik általános irodai munkát, ügyintéző, asszisztensi, recepciós, tehát afféle népszerű, túltelített állást keresnek.
Számomra a leghasznosabb, bennefoglalt információ a szóhasználathoz kapcsolódott. Tegyük fel, azt szeretnéd írni, hogy az utolsó munkahelyeden ügyfelek problémáit kellett kezelned, prezentációkat csináltál, kezdőként főleg csapatban dolgoztál és folyton jelentettél a volt főnöködnek. Ez így nem hangzik valami vonzóan - nem azért, mert kezdő vagy, alapismeretekkel, hanem a használt igék miatt. A "csináltam", vagy a még borzasztóbb "kellett csinálnom" azt az érzetet keltik, hogy csak gépiesen végezted, vagy csak "csinálgattad" amit kellett, muszájból. De te nem ezt akarod magadról közvetíteni.
Hogy lehetne ezt szebben leírni? Szinonímákkal, melléknevekkel, határozókkal:
Ügyfelek problémáit kellett kezelnem: ügyfelek problémáit kezeltem hatékonyan; továbbítottam, közvetítettem az ügyfelek igényeit a meglefelő szervezeti egységnek
Prezentációkat csináltam: állítottam össze, építettem fel, készítettem xy program segítségével
Főleg csapatban dolgoztam: sokféle emberrel dolgoztam egy csapatban, működtem együtt, dogoztam össze, végeztem csapatmunkát, értem el sikereket
Folyton jelentettél a főnöknek: jelentéseket fogalmaztam meg önállóan (ezt és ezt és ezt tartalmazták, milyen rendszerességgel), így foglaltam össze a felettesemnek az elért eredményeket
Ez a szintű "pepecselés" nem tűnik nagy dolognak, de azért vizsgáld át az önéletrajzod hibák, nehezen érthető mondatok és szóismétlések után kutatva. A stílus nagyon fontos, és ha munkát fektetsz az efféle részletekbe, az át fogja hatni az egész pályázati anyagod, és minden felesleges felsorolásnál jobban árulkodik arról, hogy a munkád is így végzed - precízen, hatékonyan és igényesen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.